Friday, August 03, 2007

Nougat

Undrar egentligen hur nougat skulle fungera som byggnadsmaterial. (Ja, jag läser även calle schulmans blogg, nuförtiden behövs inte mycket för att roa mig och nåt måste jag fördriva tiden med medans mina brittiska tv-serier laddas ner vilket tar en evighet)

iallafall så: i det klimat vi har i sverige så skulle det fungera under höst-vinter-vår-perioden, om det isoleras invändigt. det skulle nog bli lite kladdigt i rumstemperatur, men utifrån är det troligtvis inga problem, då det brukar vara ganska kallt här. om ingen kastar tunga saker på husen så klarar de det nog. men, problemet är ju då vart man ska göra av nougat-husen under sommaren. visserligen har senaste sommaren varit rätt pissig, men det har ju ändå varit ett gäng dagar med temperaturer över nougatens mjuk-punkt. skulle ju kunna bli lite olämpligt om huset börjar smälta och rinna iväg bara för att det är fint väder. det skulle kunna fungera som små moduler. enkla hus, lite som friggebodar som man sätter upp på några timmar, ge fogarna nåt dygn att torka och isolera det invändigt innan det möbleras och hyrs ut som tillexempel studentbostäder. sommartid kan stora tält istället fylla samma funktion för de människor som då blir utan bostad. om nougathusen står upp från, säg slutet av september till april så passerar nougaten sitt bäst-före-datum och är därför otjänlig som föda, men de kan ändå komposteras eller rötas till biogas. det är därför ett väldigt miljövänligt material. dock ej fransk nougat, för det är inte så gott utan vanlig hederlig guldnougat. fast man får nog köpa det i storpack om det ska räcka till en helt hus.

däremot tror jag inte ett dugg på idén med nougat som material till möbler. min lillebror gör möbler som yrke och han skulle nog hålla med mig om att hållfastheten på de tv-bänkarna inte skulle kunna hålla uppe vikten av tv:n, om det nu itne var en väldigt liten tv förstås. stolar och bord är uteslutet. kroppsvärme liksom. alla skulle trilla omkull och få kladdiga kläder. och ställer du en kopp varmt té på ett bord av nougat så har du snart té på golvet. jättedålig idé.

i övrigt: inte mycket.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home