Wednesday, December 12, 2007

inavel och bastarder

Alltså, Björn, jag förstår faktiskt inte ett dugg om vad du pratar om idag. Det börjar lite lugnt och stilla med att konstatera att var tionde människa är kines, hindu eller afrikan, men sen då? Jo, fascister räds olikheter. Och tänk på det genetiska likheterna, "Vet du vad likheten innebär, rent genetiskt? Inavel och bastarder"? va? alltså, Björn. vad vill du ha sagt? Så vitt jag vet är en bastard ett barn fött av en mor som inte är gift med barnets far. Med de reglerna är hälften av mina syskon bastarder. Vad har det för likhet med inavel? och sen tillbaka till fascisterna. Tänk om alla vore identiska med Adolf Hitler. Det vore en tragedi.

Och hemskt vad du snurrar in dig idag. Du pratar om helt olika saker. Kanske dags att börja strukturera dina videos lite, eller vill du ha sagt så mycket som möjligt på din minut om dagen?

Anyway: onsdag. Fan vad omotiverande det var att plugga idag. Imorron blir det hela dan med Dure och på fredag ska jag till läkaren. Sen är det nästan inga dagar kvar alls. Har packat lite nu. Ska iväg och köpa saffransgifflar. Det är kyligt ute, sådär som jag gillar så att skinnet drar ihop sig lite. Stramar upp i ansiktet och på låren när man går. Vinter, som jag alldeles snart åker ifrån.


Edit: Jag lärde mig precis en ganska spännande sak angående det här med bastarder. I Frankrikes gamla adel gavs bastarder ibland furstliga titlar och de ansågs inte mkt sämre än legala (dvs födda inom äktenskapet) arvingar. I England för att särskilja ändå gavs ättlingarna till adliga bastarder prefixet Fitz till sina namn. Namn som t.ex. Fitzsimmons, Fitzgerald m.m. syftar tillbaka på att en förfader var bastard. Dagens allmänbildande lite knyte med kunskap.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home