Wednesday, April 09, 2008

mycket bra och lite dåligt

VFU, såklart. Åttondeklass dårå. Jag har en del observationsbaserade uppgifter att göra, men min vägledare vill se mig in action såklart så jag kör lite lektioner med. Mattex2 och NO idag.

Första lektionen kunde gått bra, men jag gick bort mig i diverse ordval och när jag skulle gå igenom skala på kartnivå körde jag nåt förvirrat exempel med Stockholm och Göteborg som jag inte förberett och som jag inte hittade vägen ut från, så det fick jag skippa och började stället prata om ICA-affärer i Värmland istället. Andra lektionen gick jättebra. Klassen var mer responsiv, jag hade ordning på mina exempel och argument och de var med mig hela vägen och satt sen och räknade, jätteambitiöst. Jag blir så glad.

Lektion nummer tre var helt vägledarfritt, en vik.timme för en av klasserna, S-J skulle till tandläkaren med sin son. Enkel nog lektion. Gå igenom njurar och lever samt dess funktioner och gör instuderingsfrågor i boken. Men så kommer "Emil" (fingerat namn), utan böcker, mapp, anteckningsmaterial, utan någonting. Sätter sig brevid "Max" och kan sen inte sitta still. Jag ger honom att anteckna på, han viker och knycklar ihop pappret och använder det som slagträ på sina omkringsittande kompisar och kastar det sen omkring sig. Han låter mycket, stör alla andra och är helt frånkopplad lektionen, lyssnar inte någonting. Till slut tröttnar jag, säger att han får sätta sig i mitten vid ett eget bord. Han vägrar. Jag ber honom kanske fem gånger och han får sedan gå ut ur klassrummet. Resten av lektionen går bättre.

Jag vet inte vad jag ska göra här, hur ska jag göra det, hur mycket ska jag tåla? Lektionen gick åt skogen så länge han satt där och jag vet inte hur mycket åt skogen det gick efteråt för att jag visade att jag var lättretlig. Eller om de tänkte att jag inte tar någon skit. Det är assvårt med såna här elever, jag vet liksom inte hur jag ska prata till dem, jag försöker på många olika sätt. Lättsamt, skämtsamt, allvarligt, argt. Vad fungerar? Pratade med övriga i laget på lärarrummet sen och Jessica höll med och sade att det var bra gjort. Oftast som ung praktikant eller vikarie blir man så testad och det var bra att jag stod på mig och fick ut honom, inte bara lät honom hållas att styra efter sitt eget bevåg. Vet inte riktigt hur det känns dock. Ska jag prata med honom imorgon? Idag hann han gå innan. Jag sade till klassen att jag var ledsen över det, men att jag var tvungen. Vi får se hur det går. Det känns väl sådär att köra ut en elev ur klassrummet första egna lektionen.

Det händer roliga saker också, på temat roliga elevcitat har jag två so far.

1. Några killar sitter på matten och diskuterar en lägenhetsplanlösning i skala 1:50 när en av dem säger och pekar på skalmodellen:
"Skulle du kunna bo så här, verkar det inte lite litet?"

(och jag vet att de antagligen menar den "verkliga" lägenheten, men vad kul det lät i sammanhanget. Jag höll på att gå åt i mina försök att inte skratta.)

2. Kommunikationsklass (elever med tal- och skrivsvårigheter), de ska lyssna på läraren som läser en bok om blodomloppet och vattnets väg genom kroppen. En kille kommer in, ser att de ska lyssna på boken och säger att det tänker han minsann inte, så han sätter sig med biologiboken vid bordet brevid och läser så länge. Snart är läraren klar och säger åt honom att komma och sätta sig med de andra. Han reser sig upp, ser så förorättad ut och utbrister, nästan ilsket, för att vi stör honom:
"Men jag läser ju om hårbotten ju!"

Alla har vi våra intressen.

Edit: ja och just det, tentan gick åt helvete.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home