Thursday, December 25, 2008

god juldag!

Idag är den stora dagen här i Australienland med alla dess brittiska seder. triple R behaves ovanligt bra och spelar sketabra musik, vi har ätit julfrukost med pocherade ägg och nu lagar vi cheesecake och lyssnar på klesmer. imorgon ska vi på cricket.


oh, oh, jag har en bra historia! Ok, så på julafton är det gratis kollektivtrafik i Melb, heja heja.på morgonen gjorde jag en god gärning när jag hindrade en tjej från att köpa biljett, fine and dandy. på eftermiddagen när jag skulle hem från jobbet så har de tapetserat Glenferries station med stora lappar där det står FREE TRAVEL TODAY, no tickets needed on metcard-services. dessa lappar var på biljettmaskinerna, på the turnstiles (kommer inte på det svenska ordet), lite random på väggar etc. alla bara går igenom, men vid biljettmaskinen står en man. han väljer vilken zon han ska resa och att han vill ha en full fare biljett. jag funderar på vad han håller på med, fattar han inte? på biljettmaskinerna finns en display där det visas vad man håller på att köpa och över displayen sitter en av lapparna där det står FREE TRAVEL TODAY. mannen lyfter bort lappen för att titta på displayen, utan att läsa på den. sen väljer han tid oh datum, lyfter ÄN EN GÅNG upp lappen, utan att läsa vad det står, kontemplerar displayen. Släpper lappen och börjar betala. Jag funderade på att gå fram och säga till men är man så dum att man inte ser de kanske femton lapparna som sitter upptejpade varav en åtta centimeter framför en, utan lyfter bort den för att man är så ivrig att betala, då får man skylla sig själv. en del människor amazar mig.

igår kväll var vi på middag med The Grahams. det är en familj jag gillar, två blonda döttrar och så Ben, som var i sverige med david. vi såg utsikten från toaletten på café la (som inte hade en frys i caféet, syns mig osannolikt). bra kväll.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home