Saturday, August 04, 2007

work in a shirt with your nametag on it

Jag jobbar på en camping i Valdemarsvik. Mitt jobb är att stå i köket och göra mat till de gäster som vill äta på restaurangen. Vi serverar ett gäng rätter men populärast i sommar har nog varit schnitzel med klyftpotatis och persiljesmör. inte för att jag förstår varför. det fanns inga vegetariska rätter på menyn innan den här sommaren, men nu finns det iallafall två. go me. köket är rätt litet och sjukt varmt hela tiden. har knappast svettats så mycket som den här sommaren. jag är inomhus hela tiden vilket gör att den lilla solbränna jag fick i början av juni förlängesen är försvunnen. jag jobbar med ett gäng 17-18-åringar. de flesta trevliga och snälla men ett par är rätt tröga. inte för att det spelar någon roll. köket är litet och belamrat med grejer, det är dåligt med avställningsyta och kylutrymme och då det är så jäkla varmt hela tiden så blir det ett apjobbigt släpande av alla ingredienser ut och in ur kylarna mellan varje beställning. och så blir man täckt av flott. tack för fritöser och stekbord. mellan varven står jag även i receptionen och tar emot bokningar, incheckningar, utcheckningar och diverse annat. två skador har jag upplevt i år. en liten kille som fick sy sju stygn i foten efter att ha skadat sig på badbryggan och en tant som trillade och bröt båda anklarna utanför restaurangen. rätt läskigt båda två. mycket blod och utstickande ben på fall två. på detta ställe, som faktiskt har helt fantastisk utsikt och jättevacker natur runt om spenderar jag sex dar i veckan och har så gjort hela sommaren. det börjar dock lida mot sitt slut. jag har nu bara 7 "vanliga" dagar kvar och så en specialare senare i augusti. jag har trivts rätt bra. som sommarjobb sett hade det varit en höjdare om det legat närmare norpan och inte hade varit så varmt. men iallfall. sommaren 2007. yeay.














0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home