Tuesday, March 04, 2008

En dag i läraryrket (jag har valt rätt)

.
Det var bättre den här gången. Dagen började utan slagsmål eller polisförhör utan istället med matterepetiotion inför morgondagens matte-test (mkt viktigt att kalla det test, psykologisk krigsföring mot eleverna. Kallar man det prov blir de stressade och freakar ur.) med den smarta gruppen (kallar sig själva VG-gruppen), ekvationer och uttryck. Kände mig smart för jag fattade det som inte de fattade. Sen skulle jag då ha mitt första prov. Jag har utformat det! Skrev om den för ett tag sen, hjälp jag är en smörgås. Jag har bara hållit i mellanstadie-läxförhör innan och NO på högstadiet är lite annat.

Det började bra. Gympa innan så hela klassen kom ganska konsekvent ca en kvart försent. En halvtimme räcker inte, det hinner man ju inte sminka sig på.

Längst ner i klassrummet sitter två tjejer. Lite småtjocka, en med blondblonderat hår, en med mörkt hår. Piercingbehängda. Med den riktigt aggressivt nonchalanta ointresserade attityden. Kläder som inte riktigt passar och den som ser ut som om den bryr sig minst om någonting överhuvudtaget vinner. De stirrar på sina papper i en kvart, kollar på varandra, blir omflyttade, fortsätter prata, stirrar en stund till och plitar till sist ner ungefär sex rader var och sen återgår de till utryckslös ignorans. De har redan gett upp, vet att de inte kan och försöker inte ens.

Resten av klassen gör nog sitt bästa. De skriver och skriver och är klara efter ungefär fyrtio minuter. Man ser hur vissa kämpar. En tjej är sist kvar. Inte den jag väntat mig. Hon är snygg, bra klädd, lika sminkad och medveten som sina sminkade och medvetna kompisar. Resten av det gänget gick för tjugo minuter sen men hon sitter kvar, skriver och skriver, kändes som en otippad elev att faktiskt bry sig. Under tiden pratar jag med min vägledare. Det visar sig att han gick lärarhögskolan samtidigt som Uffe jag hade i NO i högstadiet De var polare. Och nu när jag tänker på det så har Uffe och min vägledare lite samma attityd, lite samma stil. Fem minuter efter lektionstidens slut är det blonda flickebarnet klar och lämnar in. resten av dagen sitter jag och läser miniuppsatser om matspjälkningen. Det märks klara skillnader på vissa av eleverna (ja, den blonda flickan skrev väldigt bra) men de flesta ligger på G-nivå. De har greppat konceptet men orkar inte lära sig komplicerade ord. Några är helt ute och cyklar, men det var väntat.

Fantastiskt roligt att läsa när jag vet att det där kommer från att jag hade en idé. Jag har fått dem att skriva det här, fått dem att tänka och anstränga sig och skriva, ibland flera sidor. Det är en rätt häftig känsla.

Valda citat ur mina elevers prov på Matspjälkning och näringsämnen:

"Vitaminer och mineraler finns i växter och berg."

"Kolutrad finns i pasta och potatis, protoriner finns i grönsaker och frukt."
(från en av killarna som kämpade otroligt. Hans uppsats var full av stavfel (kolutrad = kolhydrat, protorin = protein) men vad bra den var! Han hade fattat!)

"Vatten finns i: vätska, mjölk juice."

På frågan om hur man kan påvisa näringsämnen med vissa labbar:
"Koka korven med nått pulver, se om det blir gult då är det typ proteiner eller nått."

och min favorit för den visar på sån underbar förståelse för hur det funkar, hade det här bedömts med Anderson och Krahtwools revision av Blooms taxonomi skulle det täckt in stora delar.

"Proteiner fungerar som lego."

Jag tycker om tanken på att bli lärare.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home