Wednesday, September 12, 2007

the title of this post

Tanke under lång ebbawalk, är bloggare de nya intellektuella? jo, vi har ju de där gamla människorna som skriver på kultursidorna i SvD och DN och böcker om hur samhället är utformat med tanke på hur kulturen ser ut och hur mycket anslag den får, men spelar det egentligen någon roll längre? De som påverkar med sin text finns på annat håll, helt utan samhälleliga anslag, utöver de som gör att det finns datorer på skolor och bibliotek.

En bloggare sitter vid sin dator och gör en blogg och skriver sedan hjärtat ur sig i snåriga samhällsanalyser om hur vilken inverkan den eller den författaren, musikern eller i våra dagar, bloggaren (ta t.ex. schulmans) har på detsamma. Tusentals poppade plötsligt bara upp, plötsligt skulle alla blogga om antingen sin outfit och vart de hade hittat de fräsiga smyckena och tävla om vem som har snyggast bilder på bloggen eller så om "sitt liv och mina funderingar", d.v.s. hej, jag vill vara intellektuell och skriva snygga analyser om min omvärld, men jag orkar inte lägga ner 4 år och några hundra tusen i studieskulder på att studera något som faktiskt gör att jag blir en av de där som skriver på kultursidorna i SvD och DN. Utan man startar istället sin blogg. Helt gratis är det med, man kan ju sitta på biblioteket vid en lånad dator, i en skola eller hos en kompis. Plötsligt är människorna alla pratar om några som inte gör annat än att några gånger om dagen skriva tio-tjugo rader om vad de gjorde vid lunchtid. Det är ett väldigt lustigt fenomen. När man väl är fast i de snårigt kvasiintellektuella vad jag kallar smart-bloggarna som alla på något sätt känns inavlade och länkar till varandra och som många gånger handlar om hur det är att bo i stockholm och skriva om sitt liv och ens relation till omvärlden med allt vad det gäller med författare, musiker och andra bloggare, så är det lite svårt att komma ut. Jag sitter själv och går från blogg till blogg "åh, han länkar till henne som länkar till honom och där har vi en blogg om en kille som bor i australien och skriver om hur det är att vara svensk i en annan del av världen" intressant! och så går det runt runt och man kommer aldrig loss och allting bara känns jävligt inavlat tillslut och påverkar ens vardag, för sen har man suttit där i två timmar framför datorn och läst en massa egentligen helt oväsentlig text om människor man inte känner och deras tankar kring deras värld. Men på något sätt så känns det relevant, för de kan ju vända på orden och skriva en text som flyter och som i ungefär de fem minuter det kan ta att läsa den så känns det som om den säger något om mitt liv innan man är klar och snabbt skyndar vidare till nästa blogg och jag blir en av dem och skriver själv en text om hur det känns att leva i det här samhället och hur jag påverkas av författare musiker, och framförallt andra bloggare och sen inser jag att fan, jag sitter här och gör precis samma sak som alla andra och föraktar dem för det. Och jag vet att jag inte kan låta bli och imorgon kommer nya inlägg på några rader om vad jag gör runt lunchtid, fast det kanske inte spelar någon roll för någon annan människa än mig iallafall.

vad är det för fel på mig?

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home