Tuesday, February 05, 2008

Looking for Alaska

.
DN har helt rätt, det är en alldeles strålande debut av John Green. Den marknadsfördes i USA som young-adult fiction, och jag antar att jag med mina 23 år fortfarande räknas som en ung vuxen, även om termen riktas mot tonåringar i allmänhet. Boken är en av de bästa jag läst de senaste åren, den tog liksom tag i en och jag kunde inte släppa den. Karaktärerna kändes äkta på ett sätt, trots möjliga överdrifter hos en del av dem, men det gör inget för det blir levande på ett oväntat sätt. Jag kom i kontakt med John Green via brotherhood2.com och hans videoprojekt med sin bror Hank och jag blev verkligen positivt överraskad när jag läste boken. Recensionen i DN avser den svenska översättningen, men läs den engelska i stället. Jag tror stenhårt på litteratur på originalspråk om det språket är ett man behärskar. Den ska bli film också! Dock är det lite tråkigt just nu för på en skola i USA där man vill använda boken i engelskaundervisningen har en del föräldrar gått in och protesterat mot det omoraliska levernet i boken. D.v.s. det är tonåringar som gör som tonåringar gör, dricker lite vin och har sex (sex beskrivs en gång i boken och det är en rätt oskyldig sexscen och det är oralsex, inte något man blir gravid av eller förlorar oskulden ens och det är rätt awkward för båda inblandade) och lever. Moralcensur är nog det värsta jag vet. "Låt inte våra ungdomar läsa omoraliska böcker för då får de idéer!". Jo, tjena. De omoraliska idéerna får de i vilket fall som helst, det går inte att undvika som tonåring (hormoner och tjafs o.s.v.) men de borde få läsa böcker om något annat än folk som sitter hemma och läser bibeln. När jag blir stor och får barn ska de ungarna få läsa vad de vill. Och jag kommer uppmuntra dem. Litteratur är skiten.

Har precis avslutat hans andra bok, An abundance of Katherines som jag av en anledning har två ex av hemma just nu. Som uppföljningsbok var den lika strålande. Matte och kärlek och barngenier och den amerikanska södern på sommaren. Intellektualitet. It's not cleverness for the sake of cleverness.

Hans tredje bok, Papertowns, släpps tydligen i USA i typ september. Något att se fram emot, definitivt.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

man bara måste älska jänkarnas moralpanik. och det är ju inte så att man som tonåring spenderar 90% av sin vakna tid tänkades på sex, absolut inte. och man matas inte av det i de dagliga medierna. only in america, kids.

12:06 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home