Wednesday, February 20, 2008

också tar vi det ett varv till

Varför var det nu generaliseringar inte är någon bra idé oftast? För att det föder fördomar. Att applicera en minoritets egenskaper på en stor grupp människor har aldrig slutat i något bra någonsin och kommer säkerligen inte att göra det i framtiden heller. Många blev ganska arga häromåret när kvinnan von Wachenfelt från ROKS gick ut i media med det fantastiska budskapet att Män är djur! Att uttalande kom fram under en intervju där von Wachelfelt försvarar ett reportage om Valerie Solanas SCUM-manifest (Society For Cuttin Up Men) tycker jag nästan kan överses litegrann, att hon i sin ställning säger en sådan sak borde inte hända. Att detta var en grym svepande generalisering som med hennes definition på djur (vart hon fått den från har jag ingen aning, här har den svenska biologiundervisningen misslyckats grundligt) i den efterföljande debatten gjorde alla män till misshandlare och våldtäktsmän avskräckte inte henne så mycket. Hon ficksluta på ROKS och blev utsatt för lite mediedrev men har nu med kraft kommit tillbaka för att meddela oss att män inte bara är djur, utan värre än djur!
Som Ireen von Wachenfeldt själv uttrycker : " – Jag skulle ha sagt att män är värre än djur. En del våldsamma män kan till och med njuta av kvinnors lidande. Det gör inte djuren."

Och jag vet knappt ens vart jag ska börja. Ja. Jo, hon har ju rätt. En del män och för all del kvinnor njuter av MÄNNISKORS lidande. Varför hon ska se på det så ensidigt fattar jag helt enkelt inte. Att kämpa för feminismens sak i samhället är inte att stämpla halva jordens befolkning för något som en del håller på med när det i andra halvan av jordens befolkning finns folk som håller på med exakt samma sak. Att det sedan är en majoritet av de misshandelsfall som anmäls som har en man som svarande är en annan femma. Hur och varför den situationen uppkommit kan diskuteras i oändlighet. Det betyder inte att ALLA gör det.

Men. Vad det nu var jag skulle komma till. Ja. Män är djur, kvinnor också (vertebrater och allt det där), Att nu tanten von Wachenfelt drar paralleller mellan djur och folk som slår människor de borde ta hand om och gör historiens värsta generaliseringar är hennes skeva verklighet. Och jag förstår inte riktigt varför. Det här kan ha blivit aningens osammanhängande. Ireen von Wachenfelt är INTE dagens idol.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home