Wednesday, March 12, 2008

ja jag är feminist

.
Fan vad bra hon skriver det, på rim, Lisa Magnusson (typ andra veckan i rad jag skriver om henne, förra gången var det kvinnliga komiker och att runka maud olofsson i munnen, heja petra mede.).

Men vad bra det här är:

" Framför allt vill jag att feminismen skall vara mer än ett oantastligt sätt för kvinnor att kritisera andra kvinnor som inte beter sig rätt, eller sminkar sig med fel palett, eller knullar fel person på fel sätt, eller helt enkelt inte följer intern kvinnoetikett. Det gör mig verkligen ledsen på riktigt att den så kallade kvinnokampen kommit att handla om YTA, att den blivit en ursäkt för nåt slags vidrigt snörpig FOSTRAN."

Tycker det är väldigt väldigt bra sagt. Det kände jag som tonåring och fortfarande. Är man inte politiskt lesbisk, orakad och osminkad får man liksom ibland inte vara med, trots att det låter så bra att alla kvinnor ska ställa upp tillsammans och krossa patriarkatet. Vill man ligga med patriarkatet eller sminka på lite guldglans på ögonlocken spelar det ingen roll hur mycket feminist man är. Så känner jag ibland. Och det tycker jag är lite synd. Eller ganska mycket synd faktiskt.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Ja, det är ungefär som jag har förstått det också.

6:33 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home