Wednesday, September 05, 2007

lärande

Har iakttagit ett pedagogiskt grepp hos mig själv idag som kanske funnits där ett tag, men idag var första gången jag riktigt lade märke till det och reflekterade över det.

när en av eleverna frågar något, svara jag inte med en förklaring eller med svaret utan med "vad tror du?" så lätt, och de svarar vad de tror är rätt och många gånger är vad de tror rätt och eleverna märker att de kan ju det här, utan förklaringar eller någon annan säger vad som är rätt. undrar hur länge jag hållt på med det här egentligen? det är en sån lätt metod, men så smart. hjälp barnen hjälpa sig själva, de blir peppade och försöker mer på nästa uppgift. hej lärandeteorier. måste ha lite utbildningsfilosofi i mig känner jag, för att utveckla detta.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home