Sunday, September 02, 2007

choklad och livet kan börja

det finns vissa människor sm tror att de är bättre än alla andra, på många olika sätt. musikmässigt (deras musiksmak är upphöjd och svårtillgänglig och på en lite högre nivå än de flesta andras), litterärt (klart att de läser alla klassiker. polare med bukowski vettu), politiskt (jag har alltid rätt).

såna människor kan störa mig så mycket. överlägset arroganta med en gångstil som att resten av världen finns där för att just han eller hon ska ha någonting att gå på. på något vis älskar jag att umgås med sådana människor för att jag då blir sådan själv för en liten stund - och det är en förbannat skön känsla att för en halvtimme vara bättre än den där sunkigt klädda tvåbarnsmamman i busskuren eller 14-åringen med moppemusch som går förbi med sin något överspacklade flickvän (antagligen är hon tretton år och de är förlovade, för det är ju sånt man gör). jag gillar det egentligen inte, men det är en tillfredsställande känsla. jag har en (kanske ett par till, men iallafall en helt säker) fruktansvärt särpräglad människa i min bekantskapskrets. vi träffas inte särskilt ofta, men det behövs inte mycket tid tillsammans med den här människan för att man ska märka att ja, det är sådan som människan är. och sen börjar häcklandet som fortsätter. och en anledning till att man rycks med i det är kanske att på något plan är jag rädd för att bli den som blir häcklad om jag inte gör det. samtidigt är den här människan en fantastiskt härlig människa - bjuder på sig själv, delar med sig av sig själv. är helt uppriktig och engagerad i mycket och jag har hört personen säga något av det finaste jag någonsin hört om sin respektive. kan man se förbi den där högflygande arrogansen med vilken han/hon ser på sin omgivning med så är det en väldigt bra människa därinne.

och man kan aldrig komma ifrån att undra om det någonsin kommer födas en pojke som kan simma snabbare än en haj. men det är en helt annan diskussion som jag läste på en blogg tidigare idag. söndagstankar. har fått tag på this life + 10. låt anglofilin fortsätta sin bana genom mitt liv. briljant.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home