Tuesday, September 04, 2007

VFU

Verkligt freakad upplevelse - vadsomhelst förfan underbart - eller verksamhetsförlagd utbildning. har en ny vägledare, en ny klass - en fjärdeklass med underbara så nio- och tioåringar. idag har vi haft svenska, musik, läst högt ur Matilda av Roald Dahl (bäst att ungarna får sig lite kultur till livs tidigt under levnadsåren) och haft matte. jag har förklarat hur man räknar talsorterna för sig på ett otroligt peppande uppmuntrande vis som gjort att minst fem barn i den där klassen aldrig kommer att glömma vad en talsort är, och hur man räknar dem för sig för att det ska bli lättare. jag lyckades bättre än min vägledare på två av barnen för att få dem att förstå. låt dem räkna själv, med små uppmuntrande tillrop, så mycket bättre än att skriva och de bara kollar på.

jag är mkt nöjd med min dag helt enkelt. känns så bra att vara ute i skolan igen, det är synd att det bara är fyra dagar. mina aktiviteter ligger väl i tiden och känns otroligt välplanerade för en gångs skull och i eftermiddags samtalade jag i 45 minuter med en äldre manlig NO-lärare om hur jag skulle kunna utveckla uppgiften och använda den när jag kommer ut som lärare och hur synd det är att jag är ute såpass kort tid att jag inte har tid att följa upp och göra flera lektioner av det. det tycker jag med.

i övrigt lyssnar jag på dansken Trentemöller som har gjort världens sexigaste remixskiva (The Polar Mix - testa att ha sex till den. det funkar.) och jobbar på min prettoframstrålning genom att läsa en svensk klassiker såsom Gentlemen. Musiken passar märkvärdigt bra till och den snåriga lite mörka (lugubra?) texten ses lite i ett annat ljus. oh my. jag börjar bli pretentiös.
imorgon ska jag se the sounds iallafall. inte för att jag är särskilt förtjust i dem utan mer för att biljetten kostade 20 spänn. då är det för billigt för att inte se dem, bara för att säga att jag sett dem.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home