Sunday, September 30, 2007

Otäcka odjur

Jag ska åka till Australien. I Australien finns det giftiga spindlar samt giftiga ormar. Så var det konstaterat. Min mor och jag har haft en smärre kontrovers kring detta. Hennes funderingar kring fenomenet giftiga djur går i banorna "När isabelle var fem år så var hon väldigt nyfiken och ville röra allt hon såg, därför är hon nu, arton år senare fortfarande väldigt nyfiken och vill röra allt hon ser." P.g.a. dett har jag åtskilliga gånger de senase dagarna (veckorna, månaderna) fått höra att jag aboslut inte ska röra vid de spindlar eller ormar jag ser. Som om jag skulle göra det! I hennes huvud är jag ungefär fem år och jag förstår att det kan vara svårt att acceptera för henne att jag har blivit något äldre än det, men vad tror hon egentligen? Att när vi är mitt ute på landsbygden utanför Melbourne och jag ser en stor orm att jag ska springa fram och klappa den? Eller att jag vill leka med de stora håriga spindlar som enligt utsago ska springa omkring överallt därnere? Tror inte det. Jag vet att de är giftiga och jag vill lika lite som hon vill detsamma bli förgiftad av djur det första jag gör när jag träffar min pojkvän som jag inte sett på nästan ett halvår. Ja, jag är nyfiken och ja, jag tycker att det är intressant med djur och natur. Finns det något i stil med Universeum i Melbourne vill jag definitivt gå dit för det är skithäftigt med en fauna och flora såpass olik Sveriges som den är därnere. Första gången hon påpekade var det nästan lite gulligt, åh min mor är orolig för mig. Men nu börjar det bli lite irriterande. Idag bet jag ifrån litegrann. Det kan jag skylla på dåligt morgonhumör men om hon fortsätter påpeka att jag inte ska leka med giftiga ormar och spindlar så är det definitivt jobbigt. Mor, det var längesen jag var fem år. Jag leker bara med ormar jag vet är ofarliga, typ kopparormar som inte ens är en orm.

Igår var vi hos mormor, det är sådär med henne. Hon har ont, men mår ok utöver det. Jag fick några tröjor (åttiotalet, vart har du tagit vägen? till min mormors garderober) som jag ännu inte har bestämt mig för om de är hiskeliga eller helt snygga. Får fundera lite. Ska sy om den ena. Idag ska vi hälsa på minsta martin och moa samt även storebror med ny tjej. Mkt spännande.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home