Wednesday, September 03, 2008

kärnan i det hela är detta, eller vad jag tänker på när jag inte är upptagen med att bläddra i IKEA-katalogen

De senaste dagarna har varit mycket kärnkraft för mig. Det har dykt upp i nyheter och böcker och radiodokumentärer. En del av det skrämmer mig, som vetskapen om reaktorer i Litauen med konstruktionsbrister á la Tjernobylreaktorn, eller atomskrotsupplagen på Kola-halvön, där Sovjet slängde av gammalt atomubåtsbränsle och drog. En del annat är fascinerande som Sveriges utveckling av kärnvapen, naturligtvis allting bakom en kuliss av "skyddsforskning". Nu blev det ju inte av riktigt som folk back in the days tänkt sig eftersom vi tydligen hamnade under USA:s kärnvapenparaply istället, men det är en helt annan femma.

Två artiklar i tidningar idag om dylika spörsmål, en i FT av alla tidningar om hur mycket det skulle kosta (400 mille) att helt göra sig av med anläggningen i Ranstad (var inte Ranstad en dålig idé från början bara? Uranet är ju alldeles för utspätt. Fatta de enorma mängder alunskiffer som skulle brytas och vilken kostnad anrikningen skulle dra) och en i DN om kärnavfall som förvarats i en gammal saltgruva i Tyskland sen slutet av sextiotalet. Det känns säkert och bra, go Tyskland. Tyska miljöministsern Sigmar Gabriel kallar det "- Europas mest problematiska anläggning." Mm tjena. I DN står det inget inget om faktiska läckor från anläggningen men här läste jag att radioaktivt lakvatten (halter åtta gånger högre än vad som är tillåtet) från anläggningen upptäcktes första gången redan -88 men att forskare på Helmholtz-institutet (som har hand om anläggningen) citat "did not consider that the leaks were worth a declaration to the press. We did not have the feeling that the public would be interested in knowing that radioactive brine is leaking in Asse II."

16 juni i år, alltså 20 år efter att det upptäcktes avslöjades det för allmänheten. Jag blir lite upprörd över sånt här alltså. Det känns inte helt ok. Min relation till kärnkraft idag jämfört med tio år sen är inte lika frostig. Jag kan acceptera att i nuläget finns det inga riktigt bra alternativ för att få fram den mängden energi som produceras i våra reaktorer och jag använder el lika mycket som någon annan och får väl därför anses medskyldig till att reaktorerna finns där och är i bruk. Men, det jag inte gillar med det och alltid kommer vara emot är ju att vi har ingen aning. Vi, eller de, eller vem man nu ska lägga över det på har ju egentligen ingen som helst aning. Det kan hända att vi får ett slutförvar, 400 meter ner i berggrunden och där ligger det i 100 000 år tills radioaktiviteten avklingat och allt är frid och fröjd. Eller så går det åt helvete. Just nu verkar det gå bra, men vad händer om 50 år? Och under tiden som vi väntar på det här slutförvaret och ett slags säkerhet ligger det i ett mellanlager i Oskarshamn, ja, det är säkert även där, men tillräckligt? Hur ska man föra kunskapen vidare? Om några tusen år när Sverige inte finns längre och future us (let them take care of the problems) börjar gräva för att göra, ja jag vet inte, vad som helst, och de kommer 400 meter ner och upptäcker att här ligger visst nåt som inte är så bra, fast det hade vi ingen aning om. Vad händer då?

Och det är bara onsdag. Jag kanske ska strunta i att tänka på det och nalla lite av farsans finwhiskey istället.


(och Roza, efter din runda på IAEA tror jag att du har bättre koll än mig på kärnkraftsfrågor, vid eventuella faktafel, feel free att rätta mig.)

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag är för rörd och glad över sådant engagemang från en icke-polmagare att jag inte finner ord. Puss! /Roza

9:37 AM  
Blogger Johan said...

Man måste försöka tänka lite rationellt runt det hela. Problemet kärnteknik dras av är att media ständigt gör rubriker av obetydliga händelser. Läckan i ett japanskt kärnkraftverk efter en jordbävning för ett tag sen kommer till minnet, mängden radioaktivt material som läckte ut i havet motsvarade ungefär en liten last med bananer eller att några tusen personer lättar på blåsan.

Hur allvarlig denna situationen i tyskland är vet jag dock inte eftersom jag inte hittat mer info. Men att man uppmätt värden 8ggr över gränsen är ingen fara eftersom gränserna är så löjligt strikta. Så jag förstår varför forskarna inte tyckte det var värt att nämna.

Radioaktivitet är helt inte entydigt med farligt!

När det gäller risken att någon ska gräva sig ner till avfall i framtiden. Tänk på att vi pratar om ett väldigt begränsat område geografiskt, sannolikheten att någon av slump skulle råka borra/gräva på just den platsen är nästintill obefintligt, då är det rationellare att oroa sig för ett framtida kometnedslag.

Om de istället vet om vad som finns där och gräver medvetet så ser jag inget problem med det, det vi kallar kärnavfall är egentligen en enorm resurs som innehåller nog med energi för att driva hela sverige i hundratals år om utnyttjar rätt. Förhoppningsvis har framtida generationer en lite klarare syn på det hela.

12:46 PM  
Blogger Isabelle said...

Att se rationellt på det hela - som jag ser det är det väldigt rationellt att reagera på att någon förvarat radioaktivt avfall i en föredetta gruva och att det förekommit läckage från förvaret i 20 år utan att de ansvariga känt för att berätta det för någon. Värdena i läckaget är inte oväsentliga, men i det här sammanhanget inte det viktigaste. Jag anser det lika illa att 8 ggr över tillåtet värde läcker ut som att 8000 ggr över tillåtet värde läcker. Det ska inte hända, och om det händer ska människor runtomkring få reda på det.
vilken lobbygrupp har du i ryggen som är så kärnkraftspositiv?

8:25 PM  
Blogger Johan said...

Jag försvarar inte deras klantighet, jag menar bara att det inte är något att oroa sig för eftersom det förmodligen är trivialt ur hälsosynpunkt. Precis som så många andra "läckage" som media rapporterar om. Bara ännu ett exempel på den fruktansvärda hysteri folk känner för allt radioaktivt trots att de dagligen exponeras för värre saker helt frivilligt.

Lobbygrupp? Jag är med i miljövänner för kärnkraft, men det är väll ungefär lika mycket en lobbygrupp som jordens vänner eller någon annan miljöförening.

Tror du verkligen att man måste tillhör en lobbygrupp för att vara positiv till kärnkraft? Att jag är positiv till kärnkraft kommer av att jag har en genomgående förståelse för både reaktorfysik och strålskydd. Mer än så behövs inte för att vara positiv.

9:06 PM  
Blogger Isabelle said...

ok, rationalitet. det är min blogg, mina åsikter. jag använder el som sagt, det kommer från kärnkraftsverk i dagens läge. Så sett har jag inget emot kärnkraftverk. Jag utsätter mig för ytterligare strålning, jag röntgar mig vid behov, jag har besökt kärnkraftverk, Jag har under många år skaffat mig en uppfattning om denna energikälla genom intresse och utbildning (fysik, universitet) och tycker därför att jag kan yttra mig ifrågan utan att bli betraktad som hysterisk.

min upprördhet i den här situationen ligger i hanteringen. kärnkraft som den ser ut i dag i större delen av västvärlden är säker. Vid korrekt hantering finns inte större skäl att oroa sig (även om avfallsfrågan är en helt annan, då det rör sig om så direkt giftigt avfall under så lång tid utan direkt vetskap hur det påverkar omliggande bergrund m.m, för vem har varit around i 100 000 år och undersökt?) men här var det inte korrekt hanterat och det är vad jag är upprörd över. Kan du säga att Asse II är en helt säker anläggning? Att du tycker att det är en korrekt hantering att det ligger kärnavfall i en före detta gruva som under 20 års tid läcker ut radioaktivt lakvatten. Jag tycker inte det, jag kan inte tänka mig att du tycker det heller.Trots att halterna av radioaktivitet nu motsvarar några bananaer och ltte kiss.

1:57 AM  
Blogger Johan said...

Jag ville inte antyda att jag tycker du är hysterisk, snarare är det existerar en allmän hysteri runt allt radioaktivt, speciellt från media och det är allmänt tröttsamt. Är kanske på lite allmänt grinigt humör.

Men för att besvara din fråga. Korrekt hantering? Nej, givetvis tycker jag inte det! Klantigheter som det borde inte ske, men det är trots det inget att vara rädd för. Det som kommer ur skorstenen på ett vanligt kolkraftverk under en dag kommer skada långt fler, men det blir det dessvärre inga rubriker om.

Ingen sätter någonsin händelser som denna i perspektiv till annat vi accepterar utan eftertanke. Därför målas ständigt en bild upp av kärnkraft och radioaktivt material som något extraordinärt farligt trots att andra industrier orsakar hundratusentals dödsfall årligen utan att någon bryr sig.

På tal om någon varit runt i hundra tusen år för att undersöka avfall. Okloreaktorerna i afrika skapade gott om kärnavfall för två miljarder år sen och man har studerat hur de spridits(eller snarare inte spridits) genom berggrunden där. Så vi vet hur avfallet beter sig i berggrunden under långa tidsperioder.

Har skrivit en del om det på länken nedan.
http://gronarealisten.blogg.se/2008/february/oklo-vad-sager-den-naturliga-reaktorn-om-slutforva.html

2:55 AM  
Blogger Isabelle said...

nu handlade det dock inte om kolkraftverk eller vad jag tycker om dem. jag kan skriva om det nästa vecka, så kan du kritisera det vidare då.

3:02 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home