Tuesday, September 02, 2008

äppel päppel pirum parum

Två gånger i mitt liv har jag pallat äpplen. En gång för ungefär tio år sen med Sara - vi åkte fast. En gång för några timmar sen. Och jag åkte fast - igen! 100 % av mina äpplepallningar går åt helvete, vad gör jag för fel?

Där går jag på promenad, och vad får jag se? Ett fint äppelträd. Det ligger vid en sommarstuga, röd med vita knutar, nersläckt, tom, tyst, ingen bil på uppfarten. Stänger av mp3-spelaren (bofors-skandalen, p3-dokumentär, i love you) och kliver in på tomten och tar ett äpple. Tänker att här har ingen varit sen eldkvarn brann, det är ingen fara. Och vad kliver då runt knuten om inte en karl i Gyllensvaans möbler-fleeceväst.

Ville sjunka genom jorden. 24 år gammal (nästan) blir jag haffad för ÄPPLEPALLNING ffs! Står där stammande röd i ansiktet och försöker bortförklara mig, men det går ju inte. Det finns inget som jag skulle kunna säga som kan göra det bättre för det finns bara en förklaring till varför jag står på hans tomt med ett äpple i handen! Han ville tillochmed veta vad jag bodde och serre, trodde att han skulle typ åka och prata med mina päron (äpplen! hahahha,......) om det här. de senaste 16 åren skalades bort och jag stod där rodnandes som en åttaåring som vet att hon gjort fel men inte kan förklara varför. Damn.

andra bra saker med promenaden (skäl till varför det är schysst att bo på landet): jag såg massa myror och insekter, jag träffade en ko som tröttnat på sina tråkiga kopolare och slitit sig loss från flocken och nu gick omkring på vägen, nästan som på disco (dis-ko! hahahahaha......). Jag såg flera små paddor och en överkörd mus. och så luktar det gott som det gör ute på landet när det är fint väder och bönnera inte sprider svingödsel så det luktar äckligt som stryk överallt och man inte kan hänga tvätt ute. och allt ackompanjerat av Fredrik Jonssons röst. P3 Dokumentärs arkiv är bästa upptäckten på mkt länge. Tack igen, Eneland, för det. Det har även givit mig ett helt nytt samtalsämne med far. Igår pratade vi om Bofors och DDR och spioneri och jag fick låna en bok om sverige och Stasi (Cederberg, Björn (2007) Kamrat spion - om Sverige i Stasiarkiven. Bokförlaget Mormor: Stockholm.) som jag får rapportera om vid ett senare tillfälle. De första 55 sidorna har varit spännande.

Tisdag. Det är inte en bra idé att skicka en 30 Mb stor mp3-fil som bifogad fil i ett mail. Det tar aslång tid att processa.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

MOAHAHAHAHAHA!!! jag har kissat pa mig pa kontoret, hade helt glomt var appelpallar-episod! xxx

9:51 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home