Sunday, August 17, 2008

i ett helt annat land är det vår snart, eller nu är det en månad kvar tills jag drar härifrån

.
saker jag lärt mig de senaste två åren.

* Norrmän är alltid glada
* Danskar är obegripliga fast de tror att man begriper vartenda ord
* Finnar försöker prata svenska, men det slutar oftast med att man pratar engelska ändå
* Holländare är jättetrevliga och bra på att prata engelska
* Tyskar är varierande, men oftast eager to please på nåt vis
* Fransmän är mest tysta, de kan inte ett ord engelska och de förväntar sig inte att man ska kunna franska
*Engelsmän, de få som campar, har aldrig orsakat några problem.

Svenskar däremot. Jag vill tro att människor uppfostrade i samma land som jag på något vis har fått det sunda förnuft som jag anser mig att ha, folkvett och normalitet.

Men nej. De gnäller, klagar, vägrar betala, kräver ersättning för helt löjliga saker, skriker av ilska över saker vi omöjligen kan göra något åt (getingar på sommaren), uppför sig allmänt illa, pratar nedlåtande med mig och min personal.

Och sen säger de ("de" som ett kollektiv, menat svenskar över 35, förvisso med många undantag, många massor av våra campinggäster är urgulliga och jättetrevliga) att "ungdomen" är otrevlig. Vilken ungdom då? Femtonåringarna som står tysta och väntar på sin tur innan de ursäktande frågar om de kanske kan få låna toanyckeln, att jämföra med 45-plussaren som fem minuter innan trängde sig före i kön och sade -får jag toanyckeln?
Eller trettonåringarna som hjälper till att bära disk, eller sextonåringarna som sitter nere på stranden, skrattande med armen om sin tjej, dricker ur sin burk med smuggelöl och firar sommaren innan de drar hem på sina mopeder, störandes inte någon. Jämför 50-åringarna som dricker fyra groggar för mycket och slänger glas överallt och skriker långt in på natten så att omgivande barnfamiljer blir oroliga för sina barn.

dagens bitterhetsutbrott på mänskligheten.

Men igår hörde jag Håkan Hellströms demoversion av känn ingen sorg (från -99) och när han var 25 var hela världen fylld med tillförsikt och framtidshopp och det var längesen jag hörde och reagerade på en låt på det sättet. det var fint.

2 Comments:

Blogger herr TNE said...

Nu förstår jag vad du menar med Hellström-grejen darling.

11:25 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ja varför ska Danskar envisas med att tro att man förstår fast man svarar på något helt annat än de frågade! Sen står de där och blir förnärmade och högröda i ansiktet när man råkar prata tyska eller engelska med dem.. suck!

11:21 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home